امروز دوشنبه, 29 آبان 1396 - Mon 11 20 2017





اعتماد مخاطب، بزرگ‌ترین سرمایه روابط‌عمومی در عصر اطلاعات

دکتر اسماعیل قدیمی مقاله «اعتماد مخاطب، بزرگ‌ترین سرمایه روابط‌عمومی در عصر اطلاعات» را در نهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک ارائه کرد.

 این چهره شناخته‌شده عرصه ارتباطات درباره محتوای این مقاله گفت: کارکرد اصلی روابط‌عمومی، مدیریت ارتباطات سازمانی یک شرکت، مؤسسه یا سازمان است که براساس آن بتواند مجراهای ارتباطی را میان ذینفعان یک سازمان ایجاد کرده، توسعه داده و نسبت به برقراری جریان های اطلاعاتی در آنها به‌منظور توسعه مناسبات و کسب منافع متقابل، اعمال مدیریت کند.

وی ادامه داد: بدون تردید مدیریت جریان‌های اطلاعاتی بدون وجود اعتماد متقابل میان همه عناصر انسانی و گروه‌های ذینفع و وجود منابع اطلاعاتی نیرومند و قابل اعتماد که بستر لازم برای کارآمدی سیستم اطلاعاتی را فراهم کند، میسر نخواهد شد.

این استاد ارتباطات در ادامه تصریح کرد: از آنجا که اعتماد و مشارکت با کارایی سامانه‌های ارتباطی و مدیریت جریان‌های اطلاعاتی ملازمه دارد، روابط‌عمومی در وهله نخست باید تدابیر و سیاست‌هایی را اتخاذ کند که این اعتماد و احساس مشارکت برای برقراری ارتباطی سازنده و اثربخش ایجاد شود. این امر باید متکی به فرایندهایی باشد که نوآوری، صداقت، به‌رسمیت‌شناسی منافع متقابل، مفاهمه و اقناع، عناصر وجودی‌اش را تشکیل دهند.

وی با اشاره به اینکه روابط‌عمومی برای موفقیت چنین فرایندهای ارتباطی‌ای که به اعتمادسازی بیانجامد، نیازمند تدابیر بسیاری است، گفت: در عصر اطلاعات که جریان‌های اطلاعاتی در فضاهای مجازی به سرعت ایجاد و گسترش می‌یابند، این امر دشوارتر، هوشمندانه‌تر و لزوماً متکی به قابلیت‌های فناورانه و ظرفیت‌های درک اقتضائات و پیچیدگی‌های آن است.

قدیمی افزود: نکته حائز اهمیت در این زمینه تحول در ساختار فکری و تقاضاهای مخاطب است که او را غیرقابل دسترس‌تر، متوقع‌تر و دارای سلائق و نیازهای پیچیده‌تر کرده است. در عصر حاضر، مخاطب از آن‌چنان امکاناتی برای رصد کردن بهترین شیوه‌ها و انتخاب ارائه‌دهندگان خدمات مورد نیاز خود برخوردار شده است که روابط‌عمومی‌ها بدون درک ژرف این تحولات قادر به تأمین آنها نیستند. همچنین این شرایط آنچنان به سود مخاطب دگرگون شده است که امبرتو اکو، نظریه‌پرداز و نشانه‌شناس شهیر ایتالیایی صاحب‌نظران را به جست‌وجوی «رهیافت پاسخ انتقادی مخاطب» فراخوان می‌دهد.

وی تصریح کرد: به علت رشد زمینه‌های رقابت، تحقق اعتماد نیازمند رعایت ظرافت‌های بسیاری است. این رقابت به شرایطی انجامیده است که بسیاری آن را شایسته‌سالاری نامیده‌اند و تنها آنانی را در جهان امروز ماندگار می‌دانند که از شایستگی جلب رضایت مخاطب و مشتریان برخوردارند و عصر اطلاعات و فناوری‌های الکترونیک آن را با اقتضائات مدیریتی‌اش درک کرده‌اند.

وی در پایان گفت: این مقاله حاوی تشریح شرایط و وضعیت‌هایی است که روابط‌عمومی‌ها را دربرگرفته و بازتعریف روابط‌عمومی را در جلب مخاطبان حول محور پیشرفت‌های فناورانه ایجاب کرده است. درواقع روابط‌عمومی الکترونیک خرده‌سیستمی است که اعتماد را به مثابه جریانی اصیل در فرایندهای کاری مورد ملاحظه و مداقه قرارمی‌دهد تا از عهده وظایف خطیر خود در جامعه اطلاعات که ویژگی بارزش دسترسی آسان‌تر به اطلاعات از سوی مخاطب است، برآید.


1395 - 1391 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به ستاد برگزاری هفته روابط عمومی می باشد .