در چهارمین روز از هفته روابط عمومی 1394 به تربیت نیروهای خبره دانشگاهی و گسترش روابط عمومی علمی در کشور تاکید شد

نخستین همایش هم اندیشی روابط عمومی ودانشگاه ؛ گفت گو و همدلی با تاکید بر مسئولیت پذیری اجتماعی روابط عمومی ها و برقراری ارتباط دوسویه میان روابط عمومی سازمان های مختلف با دانشگاه ها برگزار شد

 

در ابتدای این همایش علی شوقی بنام، دبیر این همایش گفت: دانش، ثروت پایان ناپذیری است که به هر کس در دنیای امروز معنا می بخشد. هر فعالیتی مستلزم مجهز بودن به دانش است. بی شک کانون اصلی دانشگاه است که با تزریق دانش، افق های تازه تری رو به جامعه می گشاید. یکی از رویکردهای ستاد هفته روابط عمومی، ارتقای سطح روابط عمومی و بازنشر دانش روابط عمومی در روز جهانی ارتباطات است. استقبال مناسب و دلگرم کننده دانشجویان از همایش، شورای سیاست گذاری را به این نتیجه رساند که حضور پررنگ تری را برای دانشجویان فراهم کند. از همین رو از چهارمین روز هفته روابط عمومی بر آن شدیم تا با موضوع گفت و گو و همدلی، زمینه را برای علم و عمل فراهم آوریم.

در ادامه محمد صادق افراسیابی، دبیر نخستین همایش هم اندیشی روابط عمومی و دانشگاه؛ گفت وگو و همدلی گفت: این هم اندیشی، یک حرکت کاملاً دانشجویی است و تمام عوامل برنامه، دانشجویان دانشگاه های مختلف کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه در یک حرکت دانشجویی، باید نگاه دانشگاهی داشته باشیم، افزود: دانشگاه در نظام جمهوری اسلامی ایران یک نهاد دموکراتیک اسلامی و البته در عین حال انقلابی است. بنابراین نمی توانیم از دانشگاه انتظار انجام کارهای ویترینی و نمایشی داشته باشیم.

افراسیابی افزود: یکی از اهداف ما در برگزاری این همایش توجه به توانمندسازی دانشجویان و سایر اضلاع دانشگاه های کشور در عرصه ی روابط عمومی است و بر همین اساس تلاش کردیم تا در روند برگزاری همین همایش هم شاهد حضور همه ی دانشجویان علاقه مند باشیم و به شدت مخالف انجام کارهای صرفا تشریفاتی و با اهداف تجاری خاص بوده و در مقابل جریاناتی که بخواهند به هر شکلی از دانشگاه در راستای اهداف تجاری و سیاسی خود استفاده ی ابزاری کنند با جدیت ایستادگی خواهیم کرد.

در كنار هر مدير موفق يك روابط عمومي قوي  و متخصص وجود دارد

سید غلامرضا کاظمی‌دینان رئیس شورای سیاست‌گذاری هفته روابط‌عمومی و رییس انجمن روابط عمومی ایران نیز در ادامه  نخستین همایش هم اندیشی روابط عمومی و دانشگاه؛ گفت وگو و همدلی  بیان داشت: در كنار هر مدير موفق يك روابط عمومي كاردان، قوي و متخصص وجود دارد.

وی با بیان اینکه اميدواريم روزي شاهد باشيم كه درجايگاه روابط عمومي ها افراد متخصص، عاشق، كاري و پرتوان بنشينند، تصریح کرد: باید به جایی برسیم که مديران ما مديران روابط عمومي خوبي را انتخاب كرده و همه مديران به روابط عمومي اهميت بدهند.

 کاظمی دینان با بیان اینکه  باید  مرجعی برای تاییدیه روابط عمومی مجموعه ها و سازمان ها وجود داشته باشد، گفت: اگر روابط عمومي كار خود را درست انجام ندهند منجر به  اشتباه افتادن گروه بزرگي خواهند شد.

در ادامه این همایش مهدی قمصریان، مدیر مسئول ماهنامه مدیریت رسانه گفت: سواد رسانه ای از نگاه دانشمندان به دو موضوع مهم و دو اولویت اشاره دارد. ما باید در سواد رسانه ای به یک جامعه شناختی صحیح برسیم. در جوامع مختلف موضوع سواد رسانه ای، معانی و کاربردهای بسیار متفاوتی دارد، کسانی که مقاله های معطوف به سواد رسانه ای را ترجمه می کنند و اصرار دارند آن را با جامعه مان تطبیق دهند کار بسیار اشتباهی می کنند. بحث دوم موضوعات تکنیکی، فنی و ابزاری است. ما در سواد رسانه ای به دنبال بهره برداری از چه تکنیک ها و ابزارهایی هستیم؟ بحث فقدان استانداردهای معین در حوزه سواد رسانه ای موضوع دیگری است.

قمصریان به چالش های حوزه روابط عمومی اشاره کرد و گفت: روابط عمومی به شدت گرفتار روزمرگی است. روابط عمومی ها از طرف رئیس و مخاطبان سازمان با موضوعات روزمره درگیر می شوند و فرصت تفکر استراتژیک پیدا نمی کنند. قطع ارتباط روابط عمومی با اجزا و بدنه سازمان خود از دیگر چالش های روابط عمومی است. نیروهای فاقد شایستگی، مهارت و دانش در روابط عمومی های ما وجود دارند و این نشان از وجود نیروهای انسانی ضعیف در روابط عمومی است. روابط عمومی های ما با خطر مدیریت محوری و مدیریت مداری روبه رو هستند. روابط عمومی یک سد نیست، بلکه پیکره فعال سازمان برای برقراری ارتباط است. ما در حوزه روابط عمومی استانداردهای روشن در حوزه های پشتیبانی، دانش و تکنیک نداریم و در آخر در حوزه آموزش روابط عمومی مشکلات جدی داریم.

 نقش کلیدی روابط عمومی ها در رویکرد جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی

  در ادامه دکتر محمد اخباري؛ رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه رشته های تحصیلی در دانشگاه جامع مهارتي هستند، نه صرف دریافت مدرک، تاکید کرد: دانشگاه جامع علمي كاربردي به دليل اينكه دانشگاه نسل سوم و بزرگترين دانشگاه مهارتي كشور با رويكرد مهارت افزایی در عرصه كارآفريني است، بايد با همکاری اساتيد و دانشجويان و كساني كه در اين دانشگاه فعاليت مي كنند نقش اساسي خود را ايفا كرده و باعث توسعه ي پايدار كشور شوند.

 وی با اشاره به اینکه در این میان نقش روابط عمومي ها بسیار حائز اهمیت است، افزود: روابط عمومی های دانشگاهی خصوصا در مراکز علمی کاربردی میتوانند در پیشبرد اهداف ما مبنی بر اینکه اساتید با رویکرد مهارتی و دانشجویان با یادگیری مناسب به کسب مهارت بپردازند، بسیار موثر باشند.

 سازمان ارتباطات و روابط عمومی در کشور تشکیل شود

 امیر خجسته، رئیس کمیسون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: روابط عمومی ها ادامه دهنده راه پیامبران هستند؛ چرا که آن ها واقعیت ها را به مردم تبیین و ارائه می کنند.

 وی ادامه داد: صداقت در روابط عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که اگر صداقت وجود داشته باشد، نفوذ کلام نیز وجود خواهد داشت.

 وی در ادامه بیان کرد: یک روابط عمومی موفق در ابتدا باید رابطه خود با خداوند را بر پایه صداقت قرار دهد  و برای خدا کار کند تا بتواند به مردم خدمت کند.

 وی با اشاره به اینکه باید روابط عمومی با مردم همراه شود، گفت: روابط عمومی باید بتواند پیام را به طور کامل منتقل کند.

 رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی افزود: به طور نمونه، نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا یک نوع روابط عمومی اثرگزار با نتیجه ی ظلم ستیزی بوده است.

 این مقام مسئول با تأکید بر این که جایگاه روابط عمومی همان جایگاهی است که ادامه دهنده راه 124 هزار پیامبر است، اظهارکرد: روابط عمومی نباید روابط عمومی مختص به مدیر باشد؛ بلکه باید واقعیت ها را در نظر بگیرد. از این رو، نشاط و شادی در پویایی مجموعه از دستاوردهای روابط عمومی موفق است.

 خجسته افزود: روابط عمومی باید یک تشکیلات متمرکز داشته باشد و نباید هر بخش جدا فعالیت کند، چرا که فعالیت های جداگانه مانع از رسیدن ما به موفقیت می شود.

 وی ادامه داد: باید سازمان ارتباطات و روابط عمومی با حضور نخبگان تشکیل شود و ما در مجلس این آمادگی را داریم که این موضوع را در قالب طرح مورد بررسی قرار دهیم.

 وی با اشاره به اینکه باید روابط عمومی ها را از حالت سنتی خارج کنیم، گفت: لازم است ردیف بودجه مشخصی برای این موضوع در نظر گرفته شود.

 روابط عمومی موفق همدلی ایجاد می کند

  رحمان سعیدی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز با اشاره به ضرورت شناخت ابزارهای رسانه ای گفت: شناخت ابزارهای رسانه ها همچون رادیو، تلویزیون، نشریات و مجلات و ایجاد ارتباط های دوسویه یکی از مهارت های لازم برای روابط عمومی هاست.

 وی ایجاد تفاهم و همدلی را یکی از نقش های روابط عمومی در درون سازمان دانست و گفت: برقراری تفاهم باعث همدلی در سازمان می شود.

 سعیدی افزود: روابط عمومی باید مسائل و مشکلات کارکنان را به مدیران و همچنین محدودیت های مدیران را به کارمندان منتقل کند که این امر باعث ایجاد همدلی و تفاهم در سازمان و در نتیجه رشد و پویایی و توسعه اقتصادی آن سازمان می شود و کارمندان با روابط دوستانه نه رسمی با یکدیگر برخورد می کنند چرا که  این امر موجب افزایش بازدهی در میان آن ها  خواهد شد، بنابراین روابط عمومی موفق است که همدلی ایجاد کند.

 معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی: باید دانشگاه ها حضور جدی در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های مدیریت شهری ایفا کنند

دکتر بابک نگاهداری؛ معاون دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ادامه نخستین همایش هم اندیشی روابط عمومی و دانشگاه؛ گفت و گو و همدلی گفت: ما جایگاه ظرفیت‌های بروز و ظهور دانشگاهیان و انجمن‌های علمی را در عرصه‌های پژوهشی  و فناورانه و دانش بنیان دنبال می کنیم.

 رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری اعتقاد دارد باید دانشگاه‌ها و اساتید ما حضور جدی در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌های مدیریت شهری ایفا کنند، گفت: ما در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با حدود 65 انجمن علمی در ارتباط هستیم و حدود 250 شرکت دانش بنیان نیز در قالب فن بازارها کار می‌کنند.

 وی ادامه داد: شهرداری تهران تلاش کرده است تا بر اساس سیاستهای شورای عالی انقلاب فرهنگی، چرخه کامل علم و فناوری که محل بروز و ظهور دانشگاه‌ها در مدیریت شهری است را کامل کند.

 نگاهداری با قدردانی از عملکرد سید حسن قاضی زاده هاشمی؛ وزیر بهداشت و درمان خاطرنشان ساخت: اینکه وزیر بهداشت حوزه سلامت را در اختیار مدیریت شهری تهران قرار داد به عنوان یک رویکرد یکپارچه در حوزه مدیریت شهری حرکتی قابل تقدیر است و جا دارد مابقی دستگاه‌های دولتی نیز تصمیم به این امر بگیرند تا بتوانیم با همکاری و همیاری یکدیگر مدیریت یکپارچه شهری را محقق کنیم.

  سعه صدر و همدلی با مردم شاخصه روابط عمومی ها است

  دکتر لاله  افتخاري، نماینده تهران و رییس فراکسیون حمایت از نخبگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعامل بيشتر با مردم، سعه صدر، امانت، همدلي و همزباني از خصوصيات مرتبط با رشته روابط عمومی است، افزود: انتظار اين است كه در دانشگاه ها ارتباطات، همدلي ها، گفت و گو های بين مسئولین، كاركنان، اساتيد و دانشجويان برقرار باشد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه اسلامي جامعه گفت و گوي يك طرفه نيست، تصریح کرد: براي حركت به جلو گفت و گو لازم است و در گفت و گو هاي علمي باید به دور از غرض ورزي با رعايت ضوابط در فضاي علمي به يك خروجي موثر برسیم.

   تاکید هیات علمی همایش بر مسئولیت اجتماعی مدیران

در ادامه دکتر حمید رضا کمالی؛ سخنگوی هیات علمی همایش با بیان اینکه  به ازاء هر پست مديريتي ٧٠ شهيد داده ایم گفت: كساني كه در راس پستهای مدیریتی نشسته اند بايد بتوانند بسيار سودمند باشند و مسووليت اجتماعي خود را محقق كنند.

 وی افزود: اینک که پس از سال ها  تلاش و مجاهدت فرهنگی در جهت معرفی روابط عمومی به عنوان قلب تپنده ی هر مجموعه و نهاد، در هفته روابط عمومی شاهد برگزاری هم اندیشی روابط عمومی و دانشگاه؛ گفتگو و همدلی هستیم، هیئت علمی این هم اندیشی در سه بخش دانشگاه های روابط عمومی محور، روابط عمومی های دانشگاه محور و فعالان روابط عمومی به صورت نمادین از افراد و سازمانها تقدیر می نماید.

در ادامه ی همایش بر اساس بیانیه ی هیات علمی از روابط عمومی های دانشگاه محور از جمله دکتر شهرام گیل آبادی؛ رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، دکتر پرویز کرمی؛ رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و مهندس حسن کریمی قدوسی؛ قائم مقام بنیاد ملی بازیهای رایانه ای به دلیل تشکیل اتاق فکر در حوزه ی اطلاع رسانی و تاسیس شورای اطلاع رسانی بازی های رایانه ای کشور و برخی دانشگاهها و مراکز علمی روابط عمومی محور شامل دکتر محمد اخباری؛ ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان دانشگاه شایسته ی دریافت لوح تقدیر و تندیس همایش، مهندس محسن صدر؛ مدیر کل روابط عمومی دانشگاه پیام نور، دکتر محمد روشن و دکتر امید علی مسعودی از دانشگاه سوره، دکتر  فرهاد حسین زاده ی لطفی و مراد خرمی از دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز به دلیل تاسیس دانشکده ارتباطات و خبر و تاسیس رشته ی روابط عمومی و اداره کل پژوهش مرکز توسعه ی فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال به خاطر حمایت از پژوهش ها، پایان نامه ها و رساله های دکتری در حوزه ی روابط عمومی و سواد رسانه ای با اهدای لوح تقدیر هم اندیشی تقدیر به عمل آمد.

 همچنین دکتر حسین مجتبی زاده، دکتر محمود احمدی افزادی، دکتر رحمان سعیدی، دکتر محمد حسین پناهی، دکتر شهناز هاشمی و محمد رضا پارسیان به عنوان فعالان عرصه ی دانشگاهی و دانشجویی رشته ی روابط عمومی مورد تقدیر قرار گرفتند.

 گفتنی است در ادامه از سیزده عنوان کتاب حوزه روابط عمومی و ارتباطات رونمایی شد.

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد


1395 - 1391 © تمامی حقـوق این سـایت متعلق به ستاد برگزاری هفته روابط عمومی می باشد .